Uit het Dagboek van een Onbestorven Weduwe – 180

www.nahverborgenkopzorgenweb.wordpress.com

Mijn notitieboekjes zijn het toonbeeld van systematiek. Invallen komen op de linkerpagina, aanvullingen, extra notities en andere aanwijzingen krijgen rechts een plek. Voorzien van pijlen, vindplaatsen en paginanummers, kan ik er – hopelijk – mee aan de slag. De schrijfsels en notities zijn tenslotte alleen voor mij bedoeld. Niemand heeft iets aan een notitie als ‘Hindelooper tegeltjes met cirkels’.

Zoals ik mijn leven leid met en voor mijn lief, leeft hij ook zijn leven met en voor zijn lief. Een intensieve bemoeienis is daarom soms mijn deel. Hij wil mijn leven leiden, wegkruipen in mijn taal, in mijn werkzaamheden, mij vertellen hoe ik het moet doen. Zij creativiteit – waarvan hij weet dat die hem in de steek laat, zodra hij een bedenksel zou uitvoeren – wil hij als een blauwdruk over de mijne heen leggen. Een dwingend concept.

Intussen is het hem wel bekend dat hij veelvuldig in mijn notitieboekjes voorkomt. Dat geeft hem houvast in het leven. Hij bestaat dankzij mijn notities en de uitwerkingen daarvan in dit Dagboek. Voorvallen van grilligheid in zijn bestaan weet hij te verbinden met de regels en zinnen die ik opschrijf. Dus komt het voor dat hij ineens zegt:
– Dat is een Onbestorven Weduwe.
Ook al is dat niet elke keer het geval. Soms zit er een bruikbaar voorval bij.

Nu moet ik toch even van me afslaan. Dat zijn bemoeienis wil strekken tot de inhoud van notitieboekjes is tot daar aan toe. Dat hij nu ook wil ingrijpen in de systematiek is echt een stap te ver. Hij plaatst een opmerking als hij ziet hoe ik alleen de rechterpagina beschrijf.
– Papier heeft twee kanten.
Dan is het tijd om weer eens duidelijk te maken dat hij de andere kant van mij is: twee zielen die op zichzelf kunnen bewegen.
© jvs

Wat is jouw verhaal?

