Gastblog – NAH (her)kennen

www.nahverborgenkopzorgenblog.wordpress.com

Gastblog door Suzanne Smit

Toen ik dit weekend een gastblog las op de site van Weerhandig realiseerde ik mij hoe de Journalistiek nog altijd in mijn leven is. Lizanne schrijft dat niets onmogelijk is. Dat je na het oplopen van NAH nog veel kán doen en dáár vooral oog voor moet hebben. Daar heeft zij een punt.
Net als Lizanne, ben ik na het behalen van de studie Journalistiek niet stil blijven zitten. Ik heb een website bijgehouden, verschillende artikelen geschreven en ben momenteel aan het linken op het web over ons andere gemeenschappelijke doel; de bekendheid van Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH).

Onzichtbaar hersenletsel

Niet alleen Lizanne vraagt aandacht voor NAH. Hoorcolleges van mensen als prof. dr. Erik Scherder, boeken als ‘Haperende Hersenen’, spreadsheets voor professionals, regionale samenwerkingsverbanden en tal van online activiteiten maken dat er steeds meer aandacht is voor ons brein. En toch is er nog onzichtbaar letsel te benoemen. Dit motiveert mij.

Toekomst

Ja, dit kost energie. Ja, ik loop mezelf soms voorbij en ja, mijn invalshoek is gekleurd doordat ik zelf NAH heb. En nee, dit gebeurde niet van de ene dag op de andere. Een verkeersongeval in 2008 maakte dat ik mijn behaalde diploma van een halfjaar daarvoor niet op de arbeidsmarkt in kon zetten. Tenminste, niet zomaar. Jet van Swieten mailde mij onlangs: ‘Jij komt fris van de opleiding en raakt verzeild in iets waarin je niet wil zitten. Nu je begrijpt wat dit betekent voor de toekomst, wil je daarover schrijven.’ En zo is het maar net.

Journalistieke kennis gebruiken

Dat het belangrijk is om in je journalistieke werk gedetailleerde kennis van hetgeen je omschrijft te hebben, is een open deur. In mijn geval gaan professionaliteit en ervaringsdeskundigheid dan ook hand in hand. Kan dat? Een journalist moet immers objectief zijn toch? Ja dat kan.
‘Jij wil schrijven over NAH en je ziet dat een journalist afstand moet nemen om de objectiviteit te bewaren. Die twee dingen staan op gespannen voet met het werk dat je zou willen doen’, aldus Jet van Swieten. Hoewel zij hier spijkers met koppen slaat, durf ik er vraagtekens bij te zetten. Wie en wat is objectief? Ik herinner me een discussie over exact dit vraagstuk tijdens mijn studie. De NRC Ombudsman schreef hier in 2013 een column over. Oud en actueel.

Objectiviteit bestaat niet

‘Het probleem met zulke discussies is: meestal wordt “objectiviteit” niet gedefinieerd, maar impliciet gelijkgesteld met “onafhankelijk”, “neutraal”, en “onpartijdig”. Maar dat zijn weer allemaal verschillende begrippen, waardoor de verwarring vaak meteen compleet is. Zo wordt objectiviteit wel geïdentificeerd met “neutrale” journalistiek. Maar in een liberale democratie met een vrije, pluriforme pers, is journalistiek nu juist niet neutraal’ De NRC Ombudsman besluit zijn column met een statement van Margaret Sullivan van The New York Times die het weglaten van de mening van de schrijver, om zo een eerlijke waardering mogelijk te maken als antwoord ziet. In die zin ben ik niet objectief. Ik heb NAH en ik heb een mening. Ik wil door mijn blog linken naar anderen die ook NAH hebben. Andere mensen, andere verhalen, andere meningen. Allemaal NAH. Om zo het zeer diverse en veelal onzichtbare letsel te tonen aan diegenen die zoekende zijn. Dit doe ik door de online media op diverse manieren te linken met diverse partijen.

verbindingen leggen

Wat mij bij de filosofische benadering van de term objectiviteit brengt. Geen mens is objectief, een journalist dus ook niet. En het eveneens filosofische tegenargument: het gaat erom dat mensen, hoe menselijk ze ook zijn, in staat zijn waarheid vast te stellen.
Dat is wat ik wil. Ik wil dat mensen NAH leren (her)kennen. Door vanuit mijn verhaal te linken naar anderen. Door de mensen met het letsel een stem te geven, in plaats van te praten óver deze mensen. Door na jarenlange ontkenning uit de onzichtbaarheid te stappen. Door te schrijven. Leest u mee?

Lees meer van Suzanne op haar website NAHderbekeken

6 thoughts on “Gastblog – NAH (her)kennen

Wat is jouw verhaal?

